22 Kasım 2013 Cuma

Yaşam ve Beyin (2) (Egzersizler, Uygulamalar)

Öğrenmek kişiliğimizi ve insanlığımızı güçlendirme fırsatıdır.Yaşam kalitemizi yükseltir.Yaşam ve Beyin başlıklı yazı dizimin ikincisiyle devam ediyorum. Konuya ilgi duyan daha detaylı bilgi edinmek isteyenler için üçüncü yazımda kaynakları da iletiyor olacağım. Keyifli okumalar dilerim. . . . Bilinç; kişinin kendisine, çevresine ve bir bütün olarak yaşadığı dünyaya ilişkin farkındalık durumudur. Bilinçaltından gelen mesajlarımızı doğru okumamızı sağlayacak olan kendimizle kuracağımız pozitif iletişimdir. Daha güne başladığınız ilk saatlerde olumsuz bir konuşma, gün boyunca iş yerinize, özel hayatınıza mutlaka yansır.Bunlar tesadüf değil bizatihi bizim seçimlerimiz. Nasıl başlarsa öyle gider sözünü hatırlarsınız. Eskilerin pek çok sözü bu duruma işaret eder. Bilinçaltı gücümüzü arttırdıkça, davranışlarımızın kalitesi de yükselir.Kendimiz ile barışık,daha huzurlu bir insan olabiliriz.Beynimizin çalışma ilkelerini iyi anlarsak onu daha verimli kullanabiliriz. . . Beynimizin en temel ayrımı sağ ve sol beyin şeklindedir.Birbirlerine Corpus Callosum adı verilen bir sinir ağıyla bağlantılıdır.Bu bağlantı ile loblar, aynı girdiden farklı programlar çalıştıran iki bilgisayarmış gibi davranırlar.İkisinin uyumlu olması çok önemli.Hangi lobun daha etkin olacağı doğuştan belirleniyor yüzde otuz oranında, ancak daha sonra yaşamda edinilen deneyimler, eğitimlerle gelişebilir. . Sağ Beyin İşlevleri; Yaratıcılık, Bütünü Görme, Subjektif, Sezgisel, Hissetme, Duyma, Koklama, Tat alma, Yaparak öğrenir, Duygusal, Yüzleri hatırlar, Daha fazla risk alır, Yazılı ya da görsel talimatlara uyar, Problemleri bütüne bakarak çözer, Çizimi ve nesneleri kullamayı tercih eder, Benzerlik arar, Eş anlamlı biçimde düşünür . Sağ beyin; Yaratıcı zekayı temsil eder.Semboller kullanır, mecaza meraklıdır.Görerek,duyarak öğrenir.Sezgiseldir.Hislerini takip eder.Müziğe, vucut diline, dokunmaya duyarlıdır. Vücudun sol tarafındaki duyu organlarını ve vücut hareketlerini kontrol eder. . . Sol Beyin İşlevleri; Adlandırma, Matematik, Dil becerisi, Sistemli, Analiz eder, Disiplinli, Objektif, Sınıflandırma yapar, Mantık yürütür, Duyguları kontrol eder, İşitsel ve görsel yollarla öğrenir, isimleri hatırlar, Az risk alır, Sözlü talimatlara uyar, Problemleri parçalayarak çözer, Yazmayı ve konuşmayı tercih eder, Matematiksel düşünür, Farklılıkları arar, Rasyoneldir, Planlıdır, . Sol beyin; konuşma ve dil merkezidir. Analitik ve adım adım düşünür.Sebep ve sonuç ilişkisi kurar. Ayrıntılara meraklıdır. Bilgiyi ardışık işler.Sayısal işlemlerde iyidir.Vücudun sağ tarafındaki duyu organlarını ve vücut hareketlerini kontrol eder. . . Öğrenme ve düşünce sürecindeki başarı bu iki lobun dengeli bir şekilde kullanılmasını gerektirir. Bu uyumun yakalanması egzersizlerle mümkün. . Sol lob baskın ise sağ lobu geliştirmek için; 1- Zihinde canlandırmalar yap, resimleri büyült küçült renklerini değiştir. 2- Karşıtları gör 3- Olayları detaylandır 4- Jestleri anlamlandır 5- Sesinle oyna, ses tonunu şiddetini değiştir 6- Enstruman kullanmayı öğren 7- Leonardo Da Vinci 'nin otobiyografisini oku 8- Empati yap 9- Spor yap 10-Resimli bulmacalar çöz Sağ lob baskın ise sol lobu geliştirmek için; 1- Şiir , şarkı sözü ezberle 2- Hedef koy, odaklan 3- Eleştiri yap, sorgula 4- Mantıklı kararlar almaya öncelik ver 5- Yapabileceklerini erteleme 6- Sözel bulmaca çöz . . . Tarih boyunca eşine az rastlanan sanatçılardan Leonardo da Vinci çok yönlüdür.Bir bilim adamı olarak,Matematik, Mimarlık,Dil,Mantık,Anatomi gibi alanlarda olağanüstü ve hayal gücü, resim,renk,ahenk,müzik ve şekil kullanma kabiliyetlerinde de yine olağanüstüdür. Beynin her iki yanınını dengeli kullanan en iyi örnektir. . . . Sağ ve sol beyin korelasyonu için önerilen egzersizler 1- Bedensel / Beynin sağ tarafını sol, sol tarafını sağ kısma yönlendiren el/kol/bacak hareketleri 2- Okuma / okumak sağ ve sol lobu birlikte harekete geçirir.Okurken sol taraf takip eder, sağ taraf okunanı hayal eder. 3- Rutin kır / Alışkanlıkları değiştir sağ el ile yazıyorsan sol elini kullanmayı dene gibi 4- Otobiyografi egzersizi / hayat hikayeni yazarken detaylara in. Büyüdüğün ev, mahalle, okul , arkadaşlarını detaylı tarif et. 5- Yürüyüş / açık havada yürü. Beyin açık havada çok daha yüksek performansla çalışır.Yürürken kollarını adımlarının ters yönünde hareket ettir. . . . Hayat olması gerektiği gibi değil olduğu gibi, onu değiştiren bizim bakış açımız, olayları algılama biçimimiz ve açıklama stratejilerimiz ez cümle ile bizim seçimlerimiz. . Kendinize iyi bakın gücünüzü kullanın. Sevgilerimle,

Hiç yorum yok: